Corona information 26. og 27. marts

Opdateret 27. marts 2020

Kære pårørende

Vi har fået flere positive tilbagemeldinger på den information, vi sendte ud i går. Tak for det.

Det betyder meget for os med et godt samarbejde og en åben dialog omkring jeres pårørende på ACV. Vi er i den forbindelse også blevet gjort opmærksom på en formulering, der ikke var helt tydelig.

Der er påbud mod besøg på bosteder, og dermed også på ACV. Der er til gengæld ikke et direkte påbud om, at man ikke må tage sin pårørende med hjem. Men ligesom statsminister Mette Frederiksen henstiller til at minimere familiebesøg, vil vi også henstille til, at I så vidt muligt ikke tager jeres pårørende hjem i denne corona-tid. Vi henstiller til dette for at minimere risikoen for smitte. Smitten gælder først og fremmest jeres pårørende på ACV, men det gælder i høj grad også de andre borgere på ACV, jer som familie samt medarbejderne på ACV.

Vi håber, vi fælles kan være med til at inddæmme smitten.

God weekend.

Opdateret 26. marts 2020

Kære alle

I får en statusbeskrivelse af, hvordan det går på Autisme Center Vestsjælland; nu, ca. to uger efter de først tiltag i forsøget på at inddæmme smittespredningen af COVID-19.

Det generelle billede på ACV er, at det går godt. ACV’s medarbejdere arbejder intenst på at skabe de bedst mulige rammer for borgerne, så de i videst mulige omfang trives trods en hverdag, der er anderledes end tidligere. Det gør det både pga. medarbejdernes store engagement og faglighed og også, fordi vi sammen med jer har et godt samarbejde omkring netop jeres pårørende. Tak for det. I har – og tager – et stort medansvar i at få hverdagen til at fungere, uanset de forskellige tiltag, vi alle bliver mødt af.

Nogle har spurgt ind til minimumsbemandinger. Det kan vi ikke give et entydigt svar på. Hos os støtter vi mennesker med meget forskellige, individuelle behov, og der skal tages konkrete hensyn til hver enkelt. Derfor er der ikke ét overordnet svar på det. Men vi kan sige, at vi hele tiden arbejder på at sikre en så forudsigelig og tryg hverdag for borgerne som overhovedet muligt. Heldigvis har vi ikke væsentlige ændringer på personaleområdet på nuværende tidspunkt. Men det er klart, at med de udstukne tiltag fra regeringen vil der være lokale ændringer i personalesammensætningen. Vores erfaringer er dog, at det fungerer rigtig godt i de enkelte teams, både for borgere og for kolleger.

Ganske få borgere udviser COVID-19-symptomer. For disse borgere gælder, at der er dygtige medarbejdere omkring dem, og at der bliver taget konkrete hensyn i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og med brug af nødvendig støtte og brug af værnemidler. Et par borgere har haft COVID-19-lignende symptomer, men er heldigvis blevet raske igen. Det er vi så glade for.

Som I allerede ved fra nyhederne, er perioden med de forskellige tiltag forlænget, i første omgang til efter påske. Det betyder jo desværre også, at påbud i forbindelse med besøg også er gældende i påsken. I har derfor ikke samme muligheder som ellers med at besøge eller tage jeres pårørende hjem. I kan dog være forvissede om, at vi vil gøre alt, hvad vi kan for at skabe rammerne for at fejre påsken og gøre det lidt ekstra hyggeligt.

Tak, fordi I viser hensyn, og at I har tillid til det store arbejde, medarbejderne på ACV gør hver eneste dag.

Siden er sidst opdateret 24. juni 2020